رئیس اتحادیه تاجران نفت قرقیزستان از احتمال بروز بحران در تامین سوخت خبر داد
نوشته شده توسط : sasurse

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری'24.كی.جی'، قرقیزستان كه به طور معمول سوخت مورد نیاز خود را به صورت انحصاری از روسیه وارد می كند، برای تداوم واردات با هدف پیشگیری از كمبود سوخت و افزایش قیمت ها تلاش می كند.

'جمعه قدیر آكنیف' افزود: افزایش تصادفات جاده ای كامیون های حامل سوخت نه تنها سبب تشدید محدودیت های ایمنی شده بلكه دولت استفاده از 30 نوع كامیون حامل سوخت و روغن های صنعتی را ممنوع ساخته كه همین امر نگرانی ها درباره تامین سوخت را افزایش داده است.

وی تصریح كرد: این تصمیم دولت مانع از ادامه فعالیت 80 درصد (دو هزار و 300 دستگاه) از كامیون های حامل سوخت و روغن قرقیزستان شده است.

این كشور در سال 2011 با حدود 31 هزار تن كمبود سوخت مواجه شد كه این امر سبب رشد قیمت 5 تا 40 درصدی در برخی از مناطق این كشور شد.

رئیس اتحادیه تاجران نفت قرقیزستان گفت: بتازگی نامه ای به 'اموربیك بابانوف'نخست وزیر نوشته و از او خواسته تا این محدودیت ها تعدیل شوند.

آكنیف گفت: ماه گذشته قیمت بنزین تقریبا لیتری 2 سنت افزایش یافت و ما تلاش كردیم آن را پایین بیاوریم، اما اگر این حكم همچنان اجرا شود، همه تلاش های ما بی نتیجه خواهد بود.

وی با بیان آنكه از زمان اعمال محدودیت یادشده حجم سوخت حمل شده از شمال به جنوب 40 درصد كاهش یافته، هشدار داد: اگر وضعیت خیلی زود درست نشود، كشور با بحران كمبود سوخت و روغن و قطع خدمات ایستگاه های خدماتی مواجه خواهد شد و این امر در نتیجه سبب تشدید قیمت بنزین و اختلال در كار مزارع و گردشگری خواهد شد.

رییس انجمن تاجران نفت قرقیزستان بحران سال گذشته را به صدور دو باره و غیر قانونی سوخت وارداتی از روسیه نسبت داد و گفت: قرقیزستان سوخت وارداتی خود را دو باره صادر كرد، زیرا فروش سوخت به تاجیكستان و افغانستان كه قیمت های سوخت در آنها بالاتر از قرقیزستان است، پرسود است.

روسیه از قزاقستان عوارض صادرات نفت نمی گیرد، در حالی كه این كار را در مورد تاجیكستان و افغانستان انجام می دهد و این امر بستری را برای صادرات سوخت وارداتی باز می كند.

وی گفت: در گذشته قاچاقچیان سوخت روزانه تا 400 تن سوخت را به تاجیكستان می بردند، اما با تلاشهای ماموران مرزبانی قرقیزستان این میزان كاهش یافته است.

یك مقام وزارت انرژی صنعت و سوخت قرقیزستان نیز با بیان آنكه اتخاذ این محدودیت ها در راستای افزایش امنیت در بزرگراه ها بوده، گفت: این وزارتخانه تدابیر لازم را برای مقابله با سودجویان از شرایط نامناسب اتخاذ كرده است.

آساق**ه.ص**1558**536





:: برچسب‌ها: سرگرمی , خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 406
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: